Referenser

Pop, rock och jazz strömmade ut från Lindås Folkets hus när Big Band Emmaboda bjöd in till sin konsertserie ”jazzcafé med hembakat” på temat ”Minneskonsert”

Mycket välspelat. Underhållande. Omväxlande. Och överraskande. Där har ni fyra av de viktigaste plustecknen från konserten på söndagseftermiddagen, en gemenskapseftermiddag under temat ”Minneskonsert för Louis Armstrong, Frank Sinatra, Billy Vaughn, Lars Gullin, Bert Kaempfert och James Last”.

I första hand var attraktionen för den stora publiken säkerligen att för första gången få se och höra Big Band Emmaboda i aktion. Storbandet som startade 2015 med tre jazzprojekt och som sedan början av året övar regelbundet, en gång i månaden, i biosalongen i Emmaboda Folkets hus. Därutöver träffas man bland annat i Musikhuset Lindås för lärorika och intressanta stämrepetitioner.

Big Band Emmaboda är en ackustisk tregenerationsorkester som spelar ett brett underhållningsprogram i olika musikstilar och i big band-besättning med fokus på rock, pop, jazz, big band- och dansmusik, musikalisk ledare och trumpetare är Dr. Bernd Frey.

Man betonar att gemenskapen och det gemensamma lärandet är två viktiga punkter för medlemmarna i Big Band Emmaboda och att man vill fortsätta på den jazzbana och musikhistoria som Emmaboda, sedan många år tillbaka, redan är känd för.

Foto: Krister Karlsson

Ja, det lät verkligen mycket bra om Big Band Emmaboda igår eftermiddag, det höll alla åhörare med om. Att det dessutom var nästan fullsatt i salen, så borde det egentligen alltid vara när arrangörerna tar i lite extra.

Men många lockades nog ändå till Lindås Folkets hus utav jazzcafé med hembakat. När kaffesuget blev som värst, var det dags för just kaffepaus och på det framdukade kaffebordet väntade allt från sockerkaka till rabarber- och äppelkaka.

Att Big Band Emmaboda har kunnat bli så samspelta efter så kort tid som fast band, har de sin musikaliske ledare att tacka för. Dr. Bernd Frey specialskriver  alla arrangemang till storbandet, anpassade för den aktuella svårighetsgraden och klangbilden.

Publiken fick höra allt från pop, rock till storbandsjazz i till exempel de stora klassikerna ”Summertime”, ”Over the rainbow” och ”Proud Mary”. Med titeln ”The lonely shepherd” av James Last förflyttades publiken, med hjälp av trumpetsektionen, till filmen ”Kill Bill” och i ”My way” blommade Dr. Bernd Frey ut och upp i de högsta registren och visade så hur en traditionell big band-titel kan låta. Dessutom presenterades flera kompositörer, orkesterledare och musikgrupper, som till exempel Santana, Billy Vaughn och inte att förglömma Emmabodaprofilen Lars Gullin, som under våren varit död i 40 år. Big Band Emmaboda spelade ur sin repertoar en av Lars Gullins kompositioner under söndagens konsert, nämligen ”Dyningar”, även den ett specialskrivet arrangemang för Big Band Emmaboda.

Big Band Emmabodas trombonsektion fick eftermiddagen till ära stå för de lite modernare tongångarna och man får inte glömma nämna den nye, unge och motiverade bassisten Pär Heidemann, som kunde höras lite extra i storbandets version av ”Seven nation army”.

Big Band Emmabodas musik- och kulturambassadör Cai Bergström, den som håller kontakten med storbandets sponsorer och jazzvänner, tackade projektansvariga, Catarina Hermansson, som stod för en informativ presentation under eftermiddagen tillsammans med den 7 månader unge sonen på armen, som kanske lockade fram de allra härligaste skratten från publiken och som höll spänningen uppe på alla i salongen.

Under sista låten, ”What a Wonderful World”, presenterade saxofonsektionen, med bland andra Staffan Lindström på första altsax och Krister Karlsson på Barytonsax, tillika medlemmar i Big Band Emmabodas musik- och kulturråd, sitt kunnande och sitt utomordentliga samspel. Därefter tackade publiken storbandet med en standing ovation, vilket ledde till extranumret ”Looking for freedom”, ett riktigt rockigt groove som fick alla i publiken att stampa takten så att biostolarna gungade.

Ur "Musik- och konsertbladet" - Samhällsinformation över musik- och kulturlivet i Lindås med omnejd

Konsert-Bilder

Musik- och kulturråd

Big Band Emmaboda

Catarina Hermansson, ansvarig, administration och kontakt

Cai Bergström, musik- och kulturambassadör

Staffan Lindström, musiker-representant

Krister Karlsson, gemenskapsambassadör och transportansvarig

Big Band Emmaboda på folk- och jazzdagarna

i Mundekulla "In the spirit of Lars Gullin"

Big Band Emmaboda hälsas här välkommen av Gunnel Mauritzson,  sångerska, pedagog, kompositör och medproducent för festivalen.

En härlig konsert i strålande sol och blå himmel mellan skog, äng och röda stugor.

Big Band Emmaboda presenterade det sedan länge stora intresset och kunskapen om det lokala jazzlivet i Emmaboda under folk- och jazzdagarna i Mundekulla.

Efter konserten, som avslutades med stående ovationer, tackade Christer Skoog från Live Jazz Emmaboda tillika medproducent för festivalen Big Band Emmaboda, under ledning av Dr. Bernd Frey, och  hälsade storbandet välkomna även till nästa års festival.

Härmed vill alla musiker i Big Band Emmaboda tacka för allt i samband med festivalen, t ex den härliga gästfriheten och den fina, harmoniska atmosfären.

Jazzcafé serie 4 i Åfors folkets hus

Foto: Krister Karlsson