Nybro Musikkår

Nybro Musikkår är en orkester i centrala Nybro.

Repeterar torsdagar 19-21 i Folkets hus.

Orkestern leds av Bernd Frey och har dryga 30 musiker.

Kontaktperson Annelie Täck-Waldén 0733 14 95 51.

Vi spelar allt från traditionell repertoar till modern litteratur!

Nybro Musikkår startades 1949 som företagsorkester under namnet Ljungdahl Musikkår, som så många andra företag och glasbruk runt om i regionen hade sina egna orkestrar, kårer och ensembler.

Senare byttes namnet mot Nybro Musikkår för att bättre representera Nybro kommun.

"Vi är verkligen en levande musikkår och inte minst tack vare vår dirigent Bernd Frey. Han betyder väldigt mycket i flera avseenden och har en härlig entusiasm", säger Annelie Täck-Waldén, som är ordförande för musikkåren.

Musikkåren med 30-talet medlemmar har en notpärm med 100-talet låtar - för alla tillfällen den riktiga repertoaren.

Nybro Musikkår är till för alla åldrar, men eftersom återväxten från Kulturskolan är ett problem bedriver kåren egen instrumentalundervisning för både barn, ungdomar och vuxna.

Speciellt för orkestern är att man påbörjat undervisning för nyblivna pensionärer, både nybörjare och de som spelat förut och som nu känner att man har tid för att lära sig spela ett blåsinstrument och få en ny hobby på äldre dar.

De yngsta i musikkåren är i 14-årsåldern och sedan har vi medlemmar ända upp över 80 år.

Nybro Musikkår repeterar året runt utan sommarpaus, fast under fina sommardagar kan man höra kåren spela utomhus i och omkring Nybro samhälle t ex vid sina fina spelningar på torg och i parken.

Musikkåren brukar göra 20-talet framträdanden varje år, däribland vår- och höstkonserter i Folkets hus och en traditionell  julkonsert i Nybro kyrka. Populära bland musikerna är även Nybro Musikkårs konsertresor till bland annat Tyskland. Då Nybro Musikkår är ute på resande fot brukar det bli två till tre konserter på en dag i olika sammanhang, t ex museum, konserthus, kyrkor men även utomhus på torg och brandkårsfest...

"Våra spelningar finansierar verksamheten i stort, men utan betydande ideella insatser skulle det inte fungera. Vi håller inte på med musikkåren av ekonomiska skäl, men väl för att vi har oerhört roligt tillsammans", säger Annelie Täck-Waldén.

Musik och konserter

året runt

Instrumentalutbildning

Nybro Musikkår driver egen instrumentalutbildning.

Målet är att bli en aktiv medlem i kåren.

Annelie Täck-Waldén, ordförande

eller via kontaktformuläret nedan

Kontakta oss gärna via formuläret till höger eller direkt till e-post:

nybromusikkar@bimsmusik.se